Poppean kruunauksen pukusuunnittelu – ideoista asuiksi

Toukokuun 5. päivä ensi-iltansa saavan Poppean kruunauksen pukujen suunnittelusta ja valmistuksesta vastaa Marjo Haapasalo, joka on toiminut suunnittelijana useassa Aurinkobaletin produktiossa vuosien varrella. Useimmiten teoksen taiteellinen sisältö on pitkälle valmis ja pukusuunnittelija pääsee seuraamaan teoksen kehityskaarta, mutta Poppean kruunauksen kohdalla prosessi oli käytännön syistä erilainen.

“Tällä kertaa on puvustustyö edennyt nurin päin normaaliin aikatauluun nähden. Teoksen aikataulut muuttuivat ja ensi-ilta siirtyi toukokuulle. Minun aikatauluni oli lyöty lukkoon jo koko keväälle, joten oli pitäydyttävä alkuperäisessä suunnitelmassa ja siksi puvustus oli lähes valmiina jo harjoituskauden alussa. Joudun pitämään tiukasti kiinni alkuperäisistä suunnitelmistani. Pieneltä tuntuva asun muutos voi aiheuttaa usean päivän työn.” Haapasalo kertoo.

Ihan tyhjästä ei ole kuitenkaan tarvinnut lähteä liikkeelle. Teoksen pohjalla on Claudio Monteverdin alkuperäinen ooppera vuodelta 1642, ja lisäksi koreografi Urmas Poolamets antoi avainsanoja ja kuvamateriaalia, joiden pohjalta on ponnistettu ideoinnissa ja yhteisen visuaalisen maailman löytämisessä.

“Vaikka teos on Aurinkobaletin mittakaavassa iso, budjetti on rajallinen. Käytän materiaaleissa myös poistotekstiilejä ja kierrätysmateriaaleja. Tanssijoiden pukujen osalta on erityisen tärkeää ottaa suunnittelusta lähtien huomioon liikkeen laatu ja asun toimivuus, koska budjetti ei mahdollista asujen uusimista ja monien versioiden toteutusta.” Haapasalo toteaa.

Kuvassa kaksi henkilöä.

Poppean kruunauksessa näyttämöllä nähdään neljä tanssijaa, kaksi laulajaa sekä muusikko ja teknikko. Teokseen on valmistettu runsaasti erilaisia pukuja, päähineitä ja koruja.

“Tässä produktiossa kiehtovaa ovat olleet erilaiset materiaalit. Puvustukseen kuuluu paljon eri materiaaleista valmistettuja koruja ja päähineitä. Jotta asut ja asusteet toimivat liikkeessä, näyttävän ulkoasun lisäksi on pitänyt toteuttaa nopeasti teknisiä ratkaisuja. Ilman pitkää kokemusta tämä ei olisi ollut edes mahdollista.” Haapasalo pohtii.

”Ajan, työvoiman ja budjetin asettamat rajoituksen pitää pystyä sopeuttamaan parhaaksi mahdolliseksi lopputulokseksi. Erittäin ammattitaitoinen ja osaava harjoittelija Emilia Nazarova on ollut suuri apu. Seppeleitä ja kruunuja valmistaessa pidimme työpajan, jossa mukana oli myös TET-harjoittelija Iiris Uljas. Asujen koristelu ja tällaiset ”askartelupäivät” ovat mukavia hetkiä.”

Kuvassa kaksi henkilöä esiintymispuvuissa.

Marjo Haapasalo Boutique Minnestä suunnittelee ja valmistaa teatteri- ja esiintymisasuja muille kulttuuritoimijoille, jonka lisäksi hän tekee mittatilauksena juhla- ja hääasuja.

Kattostudio on käytettävissä heinäkuussa yhtäjaksoiseen harjoituskäyttöön ja syyskuusta joulukuuhun lyhytaikaiseksi harjoitustilaksi. Harjoitustilaa voivat hakea sekä yksittäiset tanssitaitelijat että taiteilijaryhmät.

Lue lisää

Onko mahdollista luoda uusi tanssiesitys 11 päivässä? Made in 11 Days on konsepti, jonka Aurinkobaletin ensemble on luonut leikitelläkseen koreografioilla ja nykytanssin keinoilla.

Lue lisää

Aurinkobaletin, Minimin, Raatikon ja Rimpparemmin 4X – kiertävä tanssitapahtuma järjestetään jälleen Rovaniemellä, Kuopiossa, Vantaalla ja Turussa, jossa kiertue huipentuu Aurinkobalettiin lauantaina 8.6.2024.

Lue lisää